2018. augusztus 23., csütörtök

Epres gyümölcskenyér és banánkenyér

Éppen ma lamentáltam azon, hogy jellemzően vannak "korszakaim" a konyhában, amikor rákattanok valamilyen ételre, és a lehető legtöbb változatban készítem azt el. Volt muffinos és kekszes korszakom, volt olyan idő, amikor minden héten sütöttem kenyeret, és volt cobbleres nyaram is, amikor minden gyümölcs cobblerként végezte. Most a gyümölcskenyerekre kattantam rá. Nagyon egyszerűek, és szerintem viszonylag egészségesek is, mert ha akarom éppen teljesen elhagyható a cukor belőlük. 
Mivel tej-és tojásmentesen is lehet készíteni őket, ezen a nyáron tényleg szinte mindig gyümölcskenyér készül, ha uzsonnára valamivel meg akarom a családot lepni. Nem adok hozzá cukrot, és így az egyévesnek is nyugodt szívvel adok belőle. A felnőttek meg megkenhetik lekvárral, vagy ma például friss gyümölcsből készítettem hozzá gyümölcsöntetet szintén cukor nélkül.

Zizi Vegán reggeli könyvét nagyon szeretem, bár messze nem próbáltam ki még az összes receptjét, de újra és újra előveszem, és elkészítek belőle valamit a gyerekeknek. Az epres gyümölcskenyér receptje is ebből a könyvből származik. Én most az általam módosított verziót osztom meg veletek.

Tuningtipp tőlem:
A chiamagtól finom, enyhén mákos íze lett a sütinek. Szerintem remekül illene hozzá még a darált dió vagy mandula. És el is határoztam, hogy legközelebb egy kicsi kerül a tésztájába. Mehet bele még mazsola is nyugodtan.

Hozzávalók (egy 25 cm-es püspökkenyér formához):
  • 160 ml eperpüré
  • 240 ml rizstej
  • 225 g búzaliszt
  • 50 g tk búzaliszt
  • 1 ek nyers nádcukor
  • 80 ml hidegen sajtolt olaj (nálam napraforgó)
  • 3 ek víz + 1 ek chiamag
  • 1 tk sütőpor + 1 tk szódabikarbóna
  • vaníliapor/fahéj
  • eper a tetejére

Elkészítés:
  1. Fagyasztott eperrel dolgoztam, amit gyorsan összefőztem, és botmixerrel pépesítettem.
  2. A chiamagot a vízzel elkevertem, majd vártam, hogy kocsonyásodjon. Ez a tojás helyettesítésére szolgál.
  3. A száraz anyagokat elvegyítettem, majd a nedveseket is külön összedolgoztam.
  4. A kettőt eldolgoztam, és egy 25 cm-es szilikonformába (klasszikus püspökkenyér forma) öntöttem.
  5. 180 fokon sütöttem 45-50 percig, majd egy kicsit letakartam a tűpróba után, és teljesen hagytam kihűlni. Az a tapasztalatom, hogy az ilyen vegán gyümölcskenyereket lehetetlen addig szeletelni, amíg ki nem hűlnek teljesen, és akkor is a legjobb, ha recés kést (kenyérvágó) használunk.
  6. Szerintem a cukor elhagyására jó megoldás lehet egy érett banán beledolgozása, és én ebben az esetben még a chiamagot is elhagynám nyugodtan. Talán legközelebb ki is próbálom.
A nyaralásunk előtt pedig banánkenyeret sütöttem a gyerekeknek, mert épp volt néhány egészen barna, a gyerekek által már megvetett banánunk. Nem volt szívem kidobni őket, mert organikusak voltak, így megmentettem őket a következő recepttel.

Banánkenyér hozzávalói (20/25-cm püspökkenyér formához):
  • 4 érett banán (1 a tetejére)
  • 2 csésze liszt
  • 1/4 csésze olaj
  • 1/4 csésze növényi tej
  • 1/2 csésze cukor - én ezt elhagytam teljesen
  • vaníliapor és fahéj
  • 1 tk szódabikarbóna
  • csipet só
Elkészítés:

  1. A metódus ugyanaz, mint az előző receptnél, csak itt elegendő a banán a tojáshelyettesítéshez.
  2. 180 fokon 45 percig sül, majd további 15 percig letakarva.
  3. Teljesen kihűtve szeletelhető csak!
Forrás: Lengyel Zsuzsa


2 megjegyzés:

  1. Memperkenalkan, Ace Maxs Obat Kanker Payudara alami berbahan dasar 100% Herbal. Mengobati kanker payudara stadium awal TESTIMONI ACE MAXS hingga stadium akhir dengan efektif dan aman tanpa operasi, tanpa kemoterapi, tanpa radiasi dan tanpa menimbulkan efek samping yang membahayakan. LEGALITAS ACE MAXS  Kualitasnya terjamin, sudah terdaftar di BPOM RI dan DEPKES RI. Simak kandungan lengkap dan keunggulannya berikut ini! KHASIAT ACE MAXS
    CARA ORDER ACE MAXS

    VálaszTörlés