2014. február 22., szombat

Klasszikus birkapörkölt

Ezt a finom pásztorételt most készítettem először.
Összefoglalom röviden, mit tanultam a birkahús előkészítéséről:

  • 1 kg húsnál kisebb adagot ne készítsünk el egyszerre. A birkahús nagyon sokat veszít a víztartalmából, könnyen összeesik.
  • Lajos Mari azt javasolja, hogy a húst gondosan tisztítsuk meg a faggyútól, hártyáktól, mossuk meg, és kockázzuk fel (kb. 3x3-as darabokra vágjuk). Vannak, akik ódzkodnak a teljes faggyútlanítástól, mondván, hogy nagyon kiszáradhat a hús, de én biztosra akartam menni, mert sokak a birka faggyúíze miatt nem kedvelik ezt a húsfélét.
  • A fiatal állat húsát nem feltétlenül kell, de az idősebbét érdemes leforrázni. Én egy löttyintés ecetet is tettem a vízbe, ami szintén tompítja a jellegzetes szagot/ízt.
  • Fontos lépés a hús megfelelő "pörkölése" is, azaz erős tűzön állandó kevergetés mellett fehéredésig pirítjuk a húst.
Hozzávalók:
  • 1 kg birkahús (comb vagy lapocka)
  • 100 g sertészsír vagy olaj
  • 2 nagy fej vöröshagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 kk pirospaprika
  • 1-2 egész paradicsom (télen fagyasztóból)
  • 1 löttyintés házi paradicsomlé
  • 1 zöldpaprika (télen fagyasztóból)
  • késhegynyi köménymag
  • pici csípős paprika
  • bors (bár az eredeti recept nem írja)
Elkészítés:
  1. A húst a fenti módon előkészítjük.
  2. A zsiradékon üvegesre pároljuk a finomra vágott hagymát, a tűzről levéve mehet rá a pirospaprika, majd rádobjuk a húst, és erős lángon megpörköljük.
  3. Mérsékeljük a tüzet, és hozzáadjuk a paprikát, paradicsomot, fokhagymát is (feldarabolva).
  4. Fűszerezzük a pörköltöt, majd fedő alatt saját levében puhára pároljuk a húst. Ez eltart egy ideig (1,5-2 óra legalább).
  5. Vízben főtt burgonyával a legfinomabb.
Forrás: Lajos Mari - Hemző Károly: Magyaros étel 33 színes ételfotóval (Lengyel Zsuzsa)

1 megjegyzés:

  1. A" Zsír vagy olajnál "nem is olvastam tovább.Birkát olajban????

    VálaszTörlés