2018. június 30., szombat

Aszalt gyümölcslapok vagy gyümölcsbőr készítése

Születtek már aszalós posztok korábban is a blogban, írtam nektek arról, hogyan aszaltam almát, paradicsomot, szilvát, sárgabarackot, meggyet, bodzát vagy friss zöldfűszereket. A klasszikusokat tehát már kiveséztük, rákereshettek itt. 
Amit most nagyon élvezek, és az idén sokat foglalkozom vele, az a gyümölcsbőr (fruit leather) vagy aszalt gyümölcslap készítése. Az ezzel kapcsolatos saját tapasztalataimról szólna most ez az új bejegyzés. Ezen felül mindenképp csak ajánlani tudom a kezdéshez Michelle Keogh: Házi aszalás és Mary T. Bell: Food Drying with an Attitude című könyvét.

Milyen gyümölcsből készítek bőröket?
Mivel cseresznyétől és meggytől roskadoztak és roskadoznak a fák az elmúlt két hónapban, ezzel a két gyümölccsel kezdtem a gyümölcslap gyártását.
Azt tapasztaltam, hogy ez a két gyümölcs bár kiválóan alkalmas ehhez, szükség van mellé valami kötőanyagra még. A legtöbb gyümölcslap recept az almát (almaszószt) javasolja, és én is csak támogatni tudom ezt az ötletet. A legbarnább, legrondább alma is csodát tesz a gyümölcslappal. Én csak fogom és simán belereszelem. Esetleg kicsit kinyomkodom a levét, amit a gyerekeknek leszűrve azonnal oda is adok.
Én hajlamos vagyok bármit beletenni a gyümölcspürébe. Készült vegyes bogyós gyümölcsbőr piros és fekete ribizlivel, amelynek az alapja meggy és cseresznye volt.
Készítettem már többször epres bőrt chia maggal. Az eper legalább olyan szétesős, mint a meggy és a cseresznye, így azért találtam ki a chia magos lapokat. Viszont meg kell jegyezzem, hogy még így is kerül mellé 1-2 alma, vagy jól kapaszkodjatok meg: gyalult tök vagy cukkini. Jó kis konzisztenciát tudunk így elérni.
Mi a helyzet a málnával? Magvas gyümölcs, teljesen elnedvesítette a bőröket. Akkor működik, hogy ha kb. 1/3 arányban rakunk bele málnát, és a többi rész lehet meggy, cseresznye, alma vegyesen. Isteni íze lesz!
Nyári terveim közt szerepel még az őszibarack, sárgabarack, dinnye és még a zöldségek bőrösítése is.

Pöttyös aszalt lapokat tudunk úgy készíteni, ha kétféle pürést csinálunk, és az egyiket leterítjük, majd a másik színnel/ízzel kis pöttyöket teszünk bele. Ugyanígy készíthetünk színátmenetes, sokszínű vagy hullámos mintájú bőröket is. Izgalmas!
Az alábbi link alatt 15 finom gyümölcsbőr recept olvasható: https://momwithaprep.com/fruit-leather-recipes-for-kids/
Bevallom, szoktam fagyasztott gyümölcsöt is használni. Mikor úgy tudjuk csak megőrizni a gyümölcs frissességét, nem agyalok sokat azon, hogy mi történjen vele. :)

Mennyi gyümölccsel érdemes indítani?
Már sikerült kitapasztalnom, hogy 2-3 kiló gyümölcsből mennyi lapom lesz, és ezért a továbbiakban nem is méricskélek, csak darabolok, magozok és turmixolok. Azt javaslom nektek is, hogy 3 kilóval kezdjetek, és bátran kísérletezzetek az ízekkel!

Mivel aszalok? Mivel tudunk még aszalni, ha nincs kedvünk beruházni egy külön gépre?
Egy régebbi Scarlett aszalóval dolgozom, amelynek körtálcái vannak. De lehet már venni négyszögletes tálcájú gépeket is. Sokféle van már a piacon. A körtálcás szuperül működik. Annyi a szépséghibája, hogy jobban formára kell vágni bele a sütőpapírt, illetve a végtermék közepén van egy csinos kis lyuk.
Ha nem szeretnénk saját gépet még, a sütőben is elkészíthetjük a bőröket. 50-60 fokra véve a sütőt, résnyire nyitott ajtóval nyugodtan hozzáláthatunk a kísérletezéshez.

Hogyan kezdjünk hozzá?
Ha megtisztítottuk a gyümölcsöt, egy nagyobb edénybe tesszük - nekem erre a célra van egy nagy fazekam -, és botmixerrel lepürésítjük. Vanília őrleményt szoktam hozzáadni minden esetben. Cukrot nem. A nagyon savanyú gyümölcsökhöz esetleg egy kis mézet. Mehet bele egy pici citromlé, hogy a szín ne legyen nagyon barnás, de ezzel nem szoktam foglalkozni. Chia magot szoktam még hozzáadni, de mehet bele esetleg darált mandula, kókuszreszelék vagy joghurt.
Banánnal is édesíthetjük, de én személy szerint nem szeretem a banános ízesítést. Valahogy nagyon meghatározó az íze, és nem is szeretek túl sok banánt vásárolni. Főleg, amikor ilyen csodálatos idény gyümölcseink vannak! Az alma az édesítéshez is jó alternatíva. A fahéj is nagyon jól működik az aszalt lapokban. Jó aromát kölcsönöz nekik.
Ha túl sűrű a püré, 1 dl vizet vagy 100%-os gyümölcslét adjunk hozzá. A gyümölcslével újfent különleges ízeket kapunk.
Ha a pürével készen vagyunk, a tálcákat kibéleljük sütőpapírral - szilikonlapot még nem próbáltam. A természetesebb fajtát válasszuk a sütőpapírból is, ha lehet. Azt, amelyik nincs fehérítve.
1-2 ujjnyi vastagon terítsük szét a pürét a papíron. A széleknél is megfelelő vastagságúra hagyjuk, hogy könnyen el tudjuk majd távolítani a papírt a lap aljáról.
És akkor kész is: bekapcsoljuk a gépet vagy a sütőt.

Mégis hány fokon aszaljunk?
Ahhoz, hogy élő táplálék maradjon a készítményünk, fontos, hogy ne menjünk 50 fok felé. Michelle Keogh maximum 47 fokot ír elő, és azt javasolja, hogy kezdjük az aszalást az első néhány órában (kb. 3 óra) 68 fok körül, és utána csavarjuk le 46 fokra a gépet. Ezt azért tehetjük meg, mert a készítmény hője a magas nedvességtartalma miatt nem tudja gyorsan elérni a beállított hőmérsékletet. Ám időt sprólunk meg így, könnyebben beindul a folyamat, és megakadályozzuk azt is, hogy megromoljon az étel.

Mikor jó az aszalvány?
Menetközben 3-4 óránként mindig pillantsunk rá a lapokra. Cserélgessük a tálcákat, és forgassuk őket. Az én gépem például két bizonyos sávban jobban szárít, mint máshol. Ezt is figyelembe kell venni.
8-24 óra alatt általában elkészülnek a bőrök. De nyilván mindig addig kell aszalni, amíg maradéktalanul ki nem száradtak. Tapintásra rugalmas a kész bőr. Már sehol sem nedves. A tetejét szoktam első körben megvizsgálni, majd felemelem sütőpapírostul, és megbizonyosodok róla, hogy az alja sem nedves már.
Még melegében elkezdem finoman lehúzni róla a papírt. Ha nem megy, türelmesen megvizsgálom, hogy melyik oldalról érdemes elkezdeni, vagy rámelegítek még egy kicsit.
A leragadt papír a tapasztalataim szerint két dolgot jelenthet: még nincs kész, és ragadós, vagy túlaszaltam, és rásült. 
A nedvesebb gyümölcsökkel természetesen jártam már úgy, hogy 20-30 óráig készült egy lap. Nem kell megijedni, ha nincs kész pikkpakk.

Hogyan és meddig tároljuk?
Az interneten erről eléggé megoszlanak a vélemények. 1-2 hónapot írnak legtöbben, de én többre saccolok. Bevallom, nekem van még a kamrában légmentesen lezárva tárolt tavalyi bőr, ami egy kicsit savanyúra sikerült, és nem kapkodta el a család azonnal. Érdemes figyelni, ezzel is kísérletezni.
2 hónap után viszont a fagyasztóban tovább tartható.
Ebben a nagy melegben érdemes sütőpapírra tenni és úgy bedobozolni. Vagy papírral együtt felcsavarni. Később lehet szeletelni, tépni, vagy akár sütikiszúróval kedves formákra vágni belőle.



Alaprecept a könyvből:

EPER- ÉS ALMABŐR:
  • 4 alma
  • 450 g eper
  • 1 citrom leve
  • 2 ek cukor/méz (opcionális)
  1. A gyümölcsöket megtisztítjuk, majd egy közepes serpenyőben időnként megkevergetve összefőzzük 10-15 perc alatt. Kihűtjük. Turmixoljuk.
  2. Ha nem szeretnénk főzni, a friss (vagy fagyasztott és kiolvasztott) eperhez reszelhetjük az almát, leszűrjük, turmixoljuk, és így tesszük az aszalóba.
  3. Kb. 5 mm vastagságban szétterítjük, majd 6-10 óra alatt megaszaljuk.
  4. Légmentesen zárható edényben tároljuk.
Forrás: Lengyel Zsuzsa







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése