2014. január 30., csütörtök

Esterházy rostélyos (anya-lánya módra)

Elérkezett a második "marhahúsos kalandom" a konyhában, és annyira örültem, hogy anyukám épp itt volt, és együtt készítettük el ezt a fogást. Szóval kiindulópontnak volt 2 hatalmas szelet csontos rostélyosom (kicsit több mint 1 kiló a kettő együtt), szintén "Bürge-husi", és sokáig dilemmáztam, hogy mit készítsek belőle. Nem kedvelem a tepsiben sült nagy hússzeleteket, így a fincsi mártásos Esterházy rostélyosra esett a választás. Nagy egyetértésben persze eléggé megváltoztattuk a receptet, de szerencsére nagyon hasonlóan főzünk, szinte ugyanazt a lépést hagytuk volna ki egyedül is :)

Hozzávalók:
  • tetszőleges szelet kicsontozott rostélyos (kb. 1 kg)
  • bors
  • vaj
  • 1 nagy fej hagyma
  • 40 dkg vegyes zöldség (nálam sárgarépa és fehérrépa, de mehet bele karalábé, zeller stb.)
  • 1 bio leveskocka
  • 1 bio citrom leve és héja
  • pici liszt
  • 2 dl fehérbor (én elhagytam)
  • 8-10 szem kapribogyó (szintén elhagytam)
  • 2 dl tejföl
  • egy kis tej
  • 1-2 ek mustár (ízlés szerint)
  • 2-3 csurgatás méz
  • petrezselyem
  • 5-6 db babérlevél
  • párolt rizs/főtt tészta

Elkészítés:
  1. A hússzeleteket megmossuk, szárazra töröljük, picit kiklopfoljuk, majd sóval és borssal meghintjük.
  2. Egy nagyobb lábasban felforrósítjuk a vajat, és elősütjük a szeleteket. Mindkét oldalukon pár percig, majd átrakjuk őket egy tálba.
  3. A visszamaradt zsiradékon (szép barnás szósz) megpirítjuk a felaprított hagymát és az apróra vágott zöldségeket.
  4. Meghintjük egy pici liszttel (a recept 30 g-ot ír, de szükségtelen annyi), majd hozzáöntjük a bort és annyi vizet, hogy a lábasba visszarakott hússzeleteket ellepje.
  5. Egy bio leveskockát is belemorzsoltam a szószba. Hozzáadjuk a babérlevelet is.
  6. Fedő alatt addig pároljuk, amíg a hús megpuhul. 
  7. Közben ízesítjük mézzel, citromlével, citromhéjjal, sózzuk, borsozzuk.
  8. Én adtam hozzá még néhány evőkanál vajat, hogy még sűrűbb legyen a mártás.
  9. A végén adjuk hozzá a tejfölt (vagy joghurtot) ízlés szerinti mennyiségben. Plusz a kapribogyót is (feltéve ha szeretjük az ízét).
  10. Főtt tészta vagy párolt rizs illik hozzá. 
  11. Petrezselyemmel díszthetjük.
  12. A marhahús "érleléséről": az olvastam, hogy a marhahúsnak kifejezetten jót tesz a fagyasztás is, de érdemes a főzés előtt a hűtőben pihentetni, hogy ne legyen rágós. Erre pont megfelelő alkalom ugye a kiolvasztás ideje. Lajos Mari javasolja még, hogy locsoljuk meg 2-3 ek. olajjal, takarjuk be, és tegyük egy üvegtálban a hűtőbe kb. 4-5 órara, vagy akár 2-3 napra is. Valódi érlelés alatt nem ezt értik a szakemberek, de ahhoz megfelelő hőmérsékletű és páratartalmú kamra (és fellógatás) szükséges. További hasznos infók itt: http://magyarkonyhaonline.hu/megtanitjuk-steaket-sutni-marha-draga-marha-jo
Forrás: Lajos Mari-Hemző Károly: 99 magyaros étel 33 színes ételfotóval (Lengyel Zsuzsa)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése