2013. május 5., vasárnap

Bionapló Gyöngyitől #1


Gyöngyi olyan klassz, színes bionaplót írt nekünk az első doboz tartalmának "sorsáról", hogy úgy éreztük, minden bizonnyal inspiráló lehet egy ilyen sorozat is a közösség számára. Olvassátok szeretettel:

Csütörtökön átválogattam, megmostam a sóskát. Kétfelé válogattam, a zsengébb levelekből saláták lesznek, a többit megfőzöm, esetleg lefagyasztom. A ruccolát, salátát, petrezselyemzöldet is megmostam. Nagy hasznát vettem a salátacentrifugának, amivel jól le tudtam mindet szárítani.

Péntek reggel sóskás omlett volt, azért némi sült szalonna „javította”. Vajon párolt maréknyi sóska lett a három tojásból készült, sós, frissen őrölt színes borsos tojásomlett tölteléke.
Ebédem almás sóskasaláta volt. Ismét marék sóska, tépkedve. Egy jóízű almát reszeltem rá, citromlé, só, és a frissen őrölt színes borstól lett picit csípős. Gondolatnyi parmezánt reszeltem rá. Pár levél ruccola tette érdekessé, hogy nahát, ez meg milyen íz benne. Finomabb volt néhány perc után, amikor az alma leve kissé szaftosabbá tette, de a sóska még nem esett össze. Rá csíra!

Csontlevest főztem sok leveszöldséggel (répa, petrezselyemgyökér, paszternák, karalábé, zeller, paprika, erős paprika, paradicsom, petrezselyem zöldje, póré-, vörös- és fokhagyma, egész bors, babér, lestyán…). Ebből egy kis maradék főtt hússal és benne főtt zöldségekkel egyszer húslevest eszünk. A leve egy részét leszűrve tettem el, ebből sóskás rizottó készül majd. 
A többit is leszűrtem, majd a benne főtt zöldségekkel krémesítettem. Két marék sóskát vágtam csíkokra, belefőztem pár perc alatt. Ízesítettem még sóval, borssal, citromlé ment bele, négy gerezdke zúzott fokhagyma és két kanálka tejföl. Botmixer újra. Ezt egyszer is elég lett volna használni, most, ahogy belegondolok. Fejenként egy bevert tojást főzök majd hozzá. Frissen szórjuk majd meg metélőhagymával, és esetleg a virágjával. Megpróbálom, milyen. Gyanítom, hogy reszelt torma is passzolna, lehet, azt is kipróbálom. – Finom volt, még a tormát nem tettem bele…

A szombati ebédünk előkelő előétele körtés sóskasaláta volt. Egy körte, marék levélke csíkokra vágva, metélőhagyma, és dísze a virágja, citromlé, olívaolaj, némi őrölt gyömbér, fehérbors, só. Erre egy kis márványsajt lett volna jó, most maradt a parmezánból egy kevés. A körömpörkölt mellé jólesett a zsenge fejes saláta a hagyományos ecetes-cukros öntettel, és néhány kanál tejföllel. Tetején csücsültek az izgő-mozgó csírák.
A sóska nagy részét két kókusztejkonzervbe főztem bele, majd így lesz mártás, vagy leves a későbbiekben.
Vacsoráztunk egy újabb salátát. Jégsaláta, vajretek, kígyóuborka, paradicsom, és a bio ruccola, metélőhagyma volt a lényege, az öntet egy-egy kanál tejföl, majonéz, erős paprikás mustár, só, olívaolaj, citromlé. Tettünk rá sok natúr konzerv tonhalat.

Vasárnapi ebédünket egy nyers spárgasaláta vezette be. A szakszerűen, harapdálással ellenőrzötten legzsengébb szárakból készült, nagyon apróra szeltem őket, lila hagymát szintén finomra, vörösborecet, olívaolaj, csepp só, metélőhagyma, és elég sok Bregezenwalder sajt.
A spárgafejeket a csontlevesben pár percig, roppanósra főztem, ez lett a levesbetét. A spárgaszárakat hajlítva, ahol eltörik, onnan finom, zsenge. Nem dobtam ki az aljukat sem, a csontlevesben „végezték”, majd a szitán „áttörődtek”. Vajon pároltam meg a normál szárrészeket, és két fej vöröshagymát. Felöntöttem tejjel, csontlevessel, vízzel. Szerecsendió, frissen őrölt bors, só… Amikor megfőttek, botmixer elég volt a krémesítéshez, és még egy deci tejszín. Természetesen a metélőhagyma itt is besegített a tálalásba. :)

A rántott borjúszeletek körete lett a rizottó. Ez az alábbiak szerint készül. Két fokhagymagerezdet egy fej vöröshagymát aprítva kis olajban megfuttatjuk, rá egy bögre rizottórizs borul. Egy fél pohár fehérbor az első folyadéka, majd apránként kap húsleves-adagokat. Kevergetve, sózva, borsozva főzzük. Várhatóan olyan két csészényi leves elég lesz a kívánt rizottó-állag eléréséig. Amikor már majdnem jó, belezuttyantjuk a 3 marék összetépkedett sóskalevelet, ezzel 5 perc tuti elég lesz. Ha kell, közben öntsük még a csontlevest! Gombócnyi vaj, parmezánforgácsok és reszelt citromhéj adja meg a végső ízt.
Egy kis görög salátát egészítettem ki ruccola levelekkel, hogy valami frisset is együnk hozzá, illetve nyerset.

Forrás: Schreiner Attiláné, Gyöngyi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése